Working paper 9: Who's running (in) the city?

Cover working paper 9

Abstract 

Dit stuk gaat over inter-stedelijke competitie (in Rotterdam) vanuit het theoretisch en analytisch perspectief van media- en communicatiewetenschapper. En ik doe dat door mij in voorbeelden en mijn argument toe te spitsen op wat al langere tijd mijn onderzoeksthema is: de “slimme” stad.


Wat moet een media- en communicatiewetenschapper met inter-stedelijke competitie? Nou, juist taal, communicatie en PR zijn cruciaal zijn in het produceren en reproduceren van de aannamen dat steden, en zeker “door ons aller zo beminde stad” Rotterdam, in een keiharde strijd met andere steden verwikkeld zijn. Dat steden het zich niet kunnen veroorloven die te verliezen, en daardoor vol in moeten zetten op investeringen en projecten die zich innovatief mogen noemen.


En een belangrijk startpunt in mijn onderzoek daarnaar is om te volgen hoe over “de stad”, over “Rotterdam”, gepraat wordt, en wat voor belangrijk competitie-werk dat communiceren over de stad doet. Het valt mij bijvoorbeeld erg op steden steeds vaker als actief en competitief onderwerp of actor in zinnen wordt genoemd. De stad is slim. Creatief. Duurzaam. Resilient. Vrouwelijk. En vaak is “de stad” al die dingen een beetje meer dan een andere stad. Hoewel die “andere stad” zich overigens net zo vlijtig probeert te presenteren als slim, creatie, duurzaam, etcetera. De stad is dus steeds minder vaak “slechts” een bijwoordelijke bepaling van plaats, een plek of een locatie. De stad, en zeker Rotterdam, is dus, letterlijk, zoveel “meer dan een postcode”.

 

Author

Dr. Jiska Engelbert